Валута
BGN
  • BGN
  • EUR
Език
Вижте всички статии

11 неща, които умните хора никога не казват на работното място

11 неща, които умните хора никога не казват на работното място

 

Има някои неща, които просто никога не трябва да казвате на работа. Съществуват фрази със специална сила: имат способността да ви накарат да звучите зле, дори и думите ви да са истина. А най- лошото е, че не можете да ги върнете обратно, изпуснати веднъж. Не става въпрос за шокиращите, изплъзнати от езика фрази, за плоските шеги или за политическите гафове. Това не са единствените начини да се изложите.
Често фините забележки - онези, които ни обрисуват като некомпетентни и неуверени - нанасят най-големи щети.
Без значение колко сте талантливи или какво сте постигнали, определени фрази моментално променят начина, по който хората ви възприемат и могат завинаги да ви представят в лоша светлина. Тези фрази са толкова заредени с негативни последици, че подкопават кариери за нула време.
Колко от тези убийци на кариери сте чували в офиса напоследък?

 

1. "НЕ Е ЧЕСТНО"
Всички знаят, че животът е нечестен. Да го кажете, предполага, че трябва да бъде такъв, което веднага ви представя като наивни.
Ако не искате да изглеждате зле - трябва да се придържате към фактите, да сте конструктивни и да се въздържате от интерпретации. Можете да кажете: "Виждам, че си възложил на Ана задачата, която се надявах да получа. Би ли ми казал какво провокира решението ти? Бих искал да знам защо си решил, че аз не съм подходящ, за да мога да работя по усъвършенстването на тези умения."

 

2. "ПО ТОЗИ НАЧИН СМЕ ГО ПРАВИЛИ ВИНАГИ"
Технологично провокираните промени се случват толкова бързо, че дори и шестмесечен технологичен процес може да е остарял. Да кажете, че „по този начин сме го правили винаги“ не само ви прави мързелив и тесногръд, но може да накара  шефа ви  да се запита защо не сте се опитали да подобрите нещата сами досега. Ако наистина правите нещата както винаги досега - почти сигурно е, че има и по- добър начин.

 

3. "НЯМА ПРОБЛЕМ"
Ако някой ви помоли да свършите нещо или ви благодари за свършена работа, и вие отговорите "няма проблем", това загатва, че молбата е била проблем, и че ви се е наложило да вършите нещо.

 

4. "АЗ МИСЛЯ... / ТОВА МОЖЕ ДА Е ЛОША ИДЕЯ... / ЩЕ ЗАДАМ ГЛУПАВ ВЪПРОС..."
Тези извънредно пасивни фрази мигновено разрушават доверието към вас. Дори и след тях да последва прекрасна идея, те предполагат, че сте неуверени и кара хората, с които говорите, да загубят доверието си във вас. Не бъдете най- лошия си критик. Ако не сте убедени в това, което говорите, никой друг няма да бъде. И ако наистина не знаете нещо, просто кажете - "към момента нямам тази информация, но ще я набавя и ще говорим отново".

 

5. "ТОВА ЩЕ ОТНЕМЕ САМО МИНУТА"
 Да кажете, че нещо отнема само минута подкопава уменията ви и означава, че си претупвате работата. Освен ако буквално не можете  да го свършите за 60 секунди, спокойно можете да кажете, че няма да отнеме много време, но не бива и да звучи сякаш задачата може да бъде изпълнена по- рано. 

 

6. "ЩЕ ОПИТАМ"
 Също както и "мисля",  думата "опитам" тенденциозно предполага, че ви липсва увереност в способностите ви да изпълните задачата. Поемете контрол над способностите си. Ако са ви възложили задача - изпълнете я или предложете алтернатива, но не казвайте - "ще се опитам", защото това звучи, сякаш няма да се опитате достатъчно.

 

7. "ТОЙ Е МЪРЗЕЛИВ... / НЕКОМПЕТЕНТЕН... / ГЛУПАК
Няма нищо хубаво в това да направите пренебрежителна забележка по адрес на колега. Ако забележката е вярна - всички вече са наясно с факта и не е необходимо да го изтъквате. Ако ли пък не е – вие сте този, който накрая изглежда като глупак. Винаги ще има груби и некомпетентни колеги на работа, но всички знаят кои са те. Ако не можете да им помогнете да станат по-добри или да ги уволните, не печелите нищо като просто изтъквате неумението им. Така само  изглеждате сякаш се опитвате да се изтъквате на чужд гръб. Това безсърдечие неминуемо ще ви се върне под фората на неодобрение от колегите ви.

 

8. „ТОВА НЕ ВЛИЗА В СЛУЖЕБНИТЕ МИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ“
Тази често сакрална фраза, звучи сякаш желаете да изпълнявате само критичния  минимум от задълженията си, които да ви осигурят чека със заплатата. Това е лош подход, ако търсите професионална  сигурност.
Ако шефът поиска от вас да свършите нещо, което според вас не отговаря на позицията ви (с изключение на морално и етически неподходящи задачи), най-добрият начин е да го свършите с усърдие. По-късно насрочете среща с шефа си за да обсъдите ролята ви във фирмата и дали позицията ви се нуждае от промяна. Taкa няма да изглеждате жалки и  в дългосрочен план ще сте наясно - какво трябва и какво не трябва да правите на работа.

 

9. "ВИНАТА НЕ Е МОЯ"
Вменяването на вина винаги е лоша идея. Бъдете пресметливи. Ако имате участие, дори и малко, в задача, която се е провалила - поемете вината. Ако не - предложете обективно обяснение на случилото се. Придържайте се към фактите и оставете шефа и колегите ви да решат чия е вината. Моментът, в който започнете  да сочите с пръст, е моментът, в който хората започват да мислят за вас, като за някого с недостатъчна преценка за действията си. Това изнервя хората. Някои ще избягват да работят с вас, а други ще обвинят първо вас, когато нещо се обърка отново.

 

10. "НЕ МОГА"
"Не мога" е побратим "Вината не е моя". Хората не обичат да чуват "не мога", защото им звучи като "няма да го направя". Да кажете "не мога" предполага, че не искате да направите каквото е необходимо, за да свършите работата. Ако наистина не можете да направите нещо, поради липсата на необходимите умения, предложете алтернативно решение. Вместо да кажете какво не можете, кажете какво можете да направите. Например - вместо да кажете: "Не мога да остана до късно тази вечер", кажете: "Мога да дойда утре по-рано. Така добре ли е?" Или: "Все още не знам как да правя такива анализи, може ли  някой да ми покаже, за да мога следващият път да го направя сам?"

 

11.“ МРАЗЯ ТАЗИ РАБОТА“
Последното нещо, което някой иска да чува на работа, са оплакванията колко много някой колега мрази работата си. С такова поведение се маркирате като негативен човек и  понижавате груповия морал. Шефовете  бързо разпознават такива недоволковци и знаят, че винаги има желаещи за работа, точно зад ъгъла.

 

Да обобщим: Елиминирането на тези фрази от речника ви ще ви се отплати. Те имат навика да се промъкват отново и отново, така че ще трябва да ги хващате, докато не  затвърдите избягването им. 

Източник: linkedin.com

Остави мнение/коментар

Код за сигурност
    Все още няма коментари