BG
BGN
  • BGN
  • EUR
Филтри

Категории с падащо меню

Вестник "Борба": Плажна колекция "Lizabel® 2014"


Дата: 2014-08-01

Фирма от Горна Оряховица влезе в световен моден портал за плажна колекция на бански

Автор: Нели СУКОВА 
Снимки: Светослав СТЕФАНОВ 

Публикувана в брой: 142 / 2014-07-30

 

 

Милена Тончева с моделите във фирмения магазин

 

28-годишният дизайнер Иво и банските му за идния летен сезон

 

Шивачките във фабриката

Милена Тончева и съпругът й Тихомир са в бранша 20 г. и вече имат собствен дизайнер и свои марки

ПЛАЖНА КОЛЕКЦИЯ „ЛИЗАБЕЛ 2014 Г.” ПОЛУЧИ ПРИЗНАНИЕ ОТ СВЕТОВЕН МОДЕН ПОРТАЛ, КОЙТО Я НАРЕДИ СРЕД ИЗВЕСТНИТЕ МОДНИ МАРКИ на заглавната си страница. Получените адмирации са за „ФЕМИ” ООД от Горна Оряховица и не са първите. Българската семейна фирма за бански и бельо оцелява вече 20 години. Сега има слънчева сграда на три етажа, 80 шивачки и собствен дизайнерски екип, три марки за бельо и бански, сред които и „Лизабел”. Моделите на „Феми” са по-известни по света, отколкото в региона, тъй като собствениците Милена и Тихомир Тончеви не искат да бъдат медийни звезди. Все пак г-жа Тончева се съгласи да разкаже пред „Борба” за началото, битката с китайското бельо за 50 ст., конкуренцията в бранша и отношението на хората и властта към родния предприемач. 

ПРОГРАМИСТКА И ЕЛТЕХНИК ВЛИЗАТ В ШИВАШКИЯ БИЗНЕС

МИЛЕНА ИМА ДВЕ ВИСШИ ОБРАЗОВАНИЯ – ИЗЧИСЛИТЕЛНА ТЕХНИКА И БИЗНЕС АДМИНИСТРАЦИЯ. Дълги години е работила в енергото като програмист и е правила програми за три области. Тихомир е със средно образование и е елтехник. По призвание обаче е архитект и сградата, в която сега се намира фабриката за всякакъв вид бельо и бански за мъже, жени и деца, е негово дело. 
Така се случило обаче, че почти преди 20 години те си направили семейна фирма, която нарекли „Феми” - от фамилия. Решили да произвеждат само българско бельо и бански костюми.
„...Напуснах енергото, защото по едно време Тихомир започна да прави модели, просто му идваше отвътре, нищо че е със средно специално и е електротехник. Стартира сам модели на бельо, започна да рисува, стана дизайнер и аз трябваше да го последвам. Той никога не се е занимавал с такова нещо, аз - също, но ето че толкова години оцеляваме. А началото беше през 1997 година”, разказва Милена Тончева. Тя ни кани във фоайето на кокетната сграда от синьо стъкло отвън. Вътре е с асансьори, а всички помещения са чисти и уютни. На първия етаж има фирмен магазин, където може да се купи всичко от продукцията, която е с италиански платове, от произведен у нас памучен естествен плат, чиято суровина обаче е внос, и от изкуствена материя, за която „Феми” има лиценз да шие потници и тениски. 

РАБОТЯТ ЗА ИТАЛИЯ, ФРАНЦИЯ И ХОЛАНДИЯ, СТАРТЪТ Е ОТ ПОРЪЧКИ НА ИШЛЕМЕ

МИЛЕНА И ТИХОМИР СА ОТ ГОРНА ОРЯХОВИЦА, НО СЛЕД КАТО РЕШИЛИ ДА ПРОИЗВЕЖДАТ БАНСКИ И БЕЛЬО, тръгнали да търсят помещение от общината под наем. Такова за тях не се намерило и след като се бутали в едно мазе, с първите купени три машини отворили цех в Поликраище, където с охота им дали етаж от кооперативната сграда под наем. Първите поръчки били за ишлеме на бански от частна фирма в Трявна.
„...После започнахме да внасяме платове от Италия, знаехме как да комуникираме с чужбина, знаем езици, правихме проучвания. Те показаха, че най-добрите платове за бански са от Италия. Така доста време на ишлеме давахме бански и си купихме наши машини. Печалбата инвестирахме в нещо ново. В Горна Оряховица не ни предоставиха помещение под наем въпреки многото свободни на общински дружества. Заради това отидохме в Поликраище”, продължава с хронологията Милена.
ЛУКСОЗНАТА СИНЯ СГРАДА Е ОТ 2005 Г. ТЕРЕНЪТ Е КУПЕН ОТ ЧАСТНИ ЛИЦА, а за строителството по дизайнерски проект на Тихомир Тончев дружеството е теглило кредити срещу ипотека, които продължава да изплаща. Милена Тончева казва още, че от 2008 г. този бранш е в тотална криза и заради това не може да говори за печалба. Щастлива е обаче, че семействата на 80-те шивачки и служители получават пари от това производство, които може да не са много, но се дават редовно. 
„...През 2008 г. започнаха да се внасят масово китайските стоки у нас и ние се видяхме в чудо как едни бикини могат да се продават за 50 стотинки, а един сутиен - за 5 лева. Банските също на безценица. Нашия бранш бе ударен пръв от китайската вълна на евтина стока. От 2009 г. започнахме да вземаме ишлемета, за да оцелеем. В нашия бранш много колеги затвориха, сринаха се, намалиха персонала. Аз винаги съм мислила за хората си, повечето от които работят тук от 15 г. И как да ги изгоня, как да ги съкратя?! Нали първо сме хора и после всичко останало!”, казва Милена Тончева. 

28-ГОДИШНИЯТ ДИЗАЙНЕР ИВО ЙОРДАНОВ Е ГОТОВ С МОДЕЛИТЕ ЗА ИДНОТО ЛЯТО

ИВО ЙОРДАНОВ Е ДИЗАЙНЕРЪТ НА „ФЕМИ” И РАБОТИ В ЕКИП С АНТОАНЕТА КОНДЖАРОВА, която е моделиерът. Дружеството има три собствени патентовани марки – „Lizabel” е за дамските бански и бельо, за мъжете е „Maxly” и „Lookme” е за износ на мъжко секси бельо!
Иво е на 28 г. и е от Лясковец. Той е моден дизайнер, за което е учил 4 г. в София в колеж по мода и дизайн.
„...Хем ми идва отвътре, хем съм учил за това и работя по специалността си, което си е сбъдната мечта. Тук работя от няколко години, веднага след завършването на колежа в столицата. Вече съм готов с моделите за лято 2015 г., защото така се прави по целия свят. Ще има много цветни мотиви, марокански влияния и спортни модели в банските”, разказва в резюме за себе си и за моделите за идното лято Иво Йорданов и показва моделите за лято 2015 г., които са показани върху манекени в приемната на фирмата. Той признава, че има афинитет към дамските модели и по-екстравагантните неща. Масовият клиент обаче обикновено само харесва по-странните модели, но накрая си купува популярния бански. 
ВСЯКА ГОДИНА В ТАЗИ БЪЛГАРСКА ФИРМА СЕ РАЗРАБОТВАТ ПОНЕ 100 МОДЕЛА БАНСКИ КОСТЮМИ. Вкусът на новия сезон се улавя трудно, но тук се движат по световните модни тенденции, съобразяват се с джоба на купувача и с търсенето на пазара. Шиенето на бельо и бански от разтегателни материи пък се оказва майсторлък, с чиито тънкости не може да се справи дори всяка шивачка с диплома и опит. Милена Тончева признава още, че всъщност най-сложното е да ушиеш качествен сутиен. Това бельо е сред най-важните за една жена, има поне 60 размера и множество прецизни операции. 
В КРАЯ НА НАШАТА СРЕЩА МИЛЕНА КАЗВА ОТНОВО СКРОМНО, че модели на фирмата са участвали в куп световни модни конкурси, за „Мисис Свят” например. Че имат изяви в ревюта, светски партита и в какво ли още не. Славата и известността обаче не са толкова важни, колкото да си вършиш работата и да стоиш в сянка, защото българинът гледа да ти търси кусури, а не пита как си стигнал дотук и на каква цена, споделя още шефката на модната фирма...
„...Били сме в модните среди, сред манекенките, журналистите от модните списания, но за мен това е голям фалш. Заради това трудно давам интервюта, защото накрая всичко се изопачава и не знам как хората от областта ще възприемат този репортаж”, сподели още Милена на терасата на синята стъклена сграда, където са правени доста светски изяви. 
Е, ние се надяваме, че хората, които ще прочетат тази статия, ще си помислят само едно – как едни смели и упорити българи могат да правят бизнес с душа и хъс у нас и да го оставят за потомството си. Сбъдването на такава мечта би трябвало да е пример за всички - злобари, интриганти, завистници и хайлази, които постоянно попържат държавата...


 


Върни До Горе